ProMedia start met Taskforce Duurzaamheid

Kunnen we hier eigenlijk afval gescheiden aanleveren? Waarom gebruiken we nog kartonnen bekertjes? En hoe vervuilend zijn onze evenementen eigenlijk? Deze vragen kwamen voorbij toen de Taskforce Duurzaamheid van ProMedia voor het eerst samenkwam. De eerste voorzichtige conclusie: we kunnen nog heel veel meer doen om onze ecologische footprint te verminderen. 

Hoe duurzaam is jullie bedrijf? Steeds vaker wordt deze vraag gesteld binnen het bedrijfsleven. Ook wij zouden die vraag vaker moeten stellen. Maar, dan kunnen we ook de vraag terug kunnen verwachten, en een antwoord kunnen geven dat anderen het vertrouwen geeft dat we ons steentje bijdragen in de maatschappij. 

Hierbij gaat het niet alleen om ons imago, is de conclusie op vrijdagmiddag. Als we de website bekijken van het gebouw waarin ons kantoor gehuisvest is, bekruipt ons het gevoel dat het plaatje mooier lijkt dan wat het is. Hier staat vooral wat ze al doen, maar we vinden hier niet wat er nog meer gedaan kan worden. En er is altijd meer. 

Kartonnen bekertjes, die zijn toch duurzamer dan plastic bekertjes? Jazeker, maar mokken in de la die je aan het einde van de dag afwast zijn nog beter. Minder wegwerpmateriaal in de goodie bag? Waarom eigenlijk nog een goodiebag, als de helft direct wordt weggegooid? En zo begint het te borrelen. Banners kunnen de deur uit, flyers zijn niet nodig, en willen we eigenlijk nog wel een gedrukte krant?

“Laten we vooral starten met de quick-wins, die we gelijk kunnen uitvoeren en al onze medewerkers er in mee nemen. In principe staan we overal voor open, ook als wijzigingen soms pijn gaan doen”, zegt CEO Joan Blaas. “Met het enorme bereik van ProMedia Group kunnen we op een relatief makkelijke manier een structurele impact maken op de verduurzaming van het transport en mobiliteit. Laten we vooral een voorbeeld zijn en beginnen met onszelf, maar daarna ook de keten aanspreken, inclusief al onze toeleveranciers.”

In de komende weken zal de Taskforce Duurzaamheid in kaart brengen welke acties het bedrijf kan nemen, en vervolgens gaan we aan de slag. De eerste stap is gezet, en zo hopen we onze verdere stappen een stuk minder zichtbaar te maken.

Majorie van Leijen

Taskforce team member