Natuurlijk, de pandemie is vreselijk voor de maatschappij. Mensen worden ziek, ziekenhuizen liggen vol, kortom, de negatieve gevolgen zijn groot. Ook het bedrijfsleven is hard geraakt. Het is geen keuze, we worden er allemaal mee geconfronteerd en we moeten er mee dealen.
Begin 2020 zat ProMedia na een aantal turbulente jaren in een goede flow. Verschillende overnames hadden de start-up omgezet naar scale-up. Door groeistuipen kwamen de synergievoordelen echter later dan we hadden verwacht. Cultuurverschillen, IT integratie, verschillende werkprocessen. Elementen die we in 2020 onder de knie hadden. Ook hadden we het aantal kantoren teruggebracht van drie naar één en toen: corona. In een klap stond een derde van onze producten in de pauzestand, geen fysieke evenementen.
Onze producten zijn onderscheidend van andere mediabedrijven. Dat zit eigenlijk in alles, bijvoorbeeld hoe we ze maken, maar misschien nog wel belangrijker, waarom we ze maken. Wij geloven dat onze producten (nieuwssites, kranten/magazines en evenementen) er zijn om sectoren en markten vooruit te helpen. Problemen in de markt kaarten we aan en waar mogelijk dragen we bij aan de oplossing. Die instelling heeft ervoor gezorgd dat we dicht bij de markt staan en dat niet op maximale marge uit zijn, business volgt hieruit vanzelf. Want eerlijk is eerlijk, we zijn een bedrijf en we moeten natuurlijk gewoon geld verdienen.
In tijden van crisis laat een bedrijf zijn ware aard zien, je kan zien uit welk hout het is gesneden. Gaan ze gekke dingen doen, prijzen verhogen, personeel massaal ontslaan. ProMedia gelooft in snelheid en ondernemen. Terwijl de samenleving nog moest wennen aan de lockdown hadden wij alle stappen al gezet: een kleine reorganisatie, maar vooral grote investeringen in eigen studio faciliteiten. Vrijwel direct hebben we ook een regisseur, studiomanager en geluidsman in dienst genomen. Dit snelle schakelen zorgde voor een enorme omslag in het bedrijf. In de maanden daarna hebben we tientallen congressen en evenementen online georganiseerd, steeds groter en steeds succesvoller. We leerden en hadden ondertussen ook nog veel plezier.
Inmiddels zijn we twee jaar verder. We hebben nu twee studio’s en de ‘normale’ business komt ook weer terug. Nu doen we beide: online en fysiek, maar meestal een combinatie. We blijven echter ambitieus, 2021 is een goed jaar, 2022 moet echter nog veel beter worden. We zijn gegroeid tegen de stroom in, nu gaan we met de stroom mee. Peddel jij een stukje mee? Check onze vacatures en kom langs voor een kop koffie!